KOMMUNIKATION OCH KONFLIKTHANTERING
Handledare
Frank Lundberg och Bo Nilsson
Kursen vänder sig till
Alla som har kundkontakter, såväl vid personliga möten som telefonkontakter och
e-mail.
Allmänt om
konflikter
Överallt där människor möts uppstår motsättningar och konflikter, som om de hanteras på ett fruktbart
sätt innebär en möjlighet till lärande och utveckling.
En konflikt innebär att två
eller flera olika synsätt eller intressen kolliderar med varandra. Detta sker
ständigt mellan människor. Det är vårt sätt att hantera dem som avgör
om de leder till ”himmel eller helvete”.
Konflikter kan leda till
mänskligt slitage, påverka arbetsklimatet negativt samt i värsta fall
till produktionsbortfall.
Rätt hanterade kan också
konflikter verka pådrivande och vara ett berikande och lärande inslag i arbetet.
Mål
Att förstå varför
konflikter uppstår
Att skapa en gemensam
plattform vad gäller synsätt på konflikter
Att visa på verktyg att
hantera konflikter på ett konstruktivt sätt så att inte missnöje sprider sig
på arbetsplatsen
Utbildningen ska leda till
konkreta praktiska resultat samt till ett gemensamt lärande
Att lära sig att
identifiera konflikter på ett tidigt stadium
Resultatet av dagarna ska
vara en handlingsplan, ett verktyg, som ska kunna användas på
arbetsplats-träffar/arbetsmöten för ett fortsatt förebyggande arbete kring
kommunikation och konflikthantering.
Innehåll och moment
Varför blir det konflikter?
Vanliga konfliktorsaker och
förlopp.
Mina egna reaktionsmönster och
konfliktbeteenden.
Strategier och konfliktstilar
Personligt test av
konfliktstrategier. Samtliga deltagare får sitt personliga resultat av
konflikttestet.
Konflikters upptrappning och
nedtrappning
Mitt personliga ansvar för
hantering av konfliktens utveckling
Hur går man in och avbryter en negativ konfliktspiral
Olika modeller för
konflikthantering
Att medla i konflikter
Att möta
människor i obalans
Att bli känslomässigt
provocerad
Vanliga fallgropar vid
hantering av konflikter i mötet med kollegor och annan personal
Att hantera motstridiga
krav och
förväntningar från t ex elever, personal, ledning och arbetskamrater.
Att gå från ord till handling:
Hur gör man?
För att vi skall känna oss trygga i en arbetsgemenskap är det viktigt för var
och en att de samspelsregler som styr är både tydliga och uttalade och ägs av
alla som ingår i arbetsgruppen. Vi visar på ett arbetsmaterial som kan användas
fortsättningsvis inom respektive enhet. Varje arbetsplats kan med hjälp av materialet
fortsätta ett förebyggande arbete kring konflikter och konflikthantering.
Arbetsformer
Arbetsformerna under varje
temablock varvas med teori, test/självskattningar kopplat personlig till
personlig reflektion
och slutsatser.
Omfattning
2 dagar
Kursen kan också med
fördel genomföras internt i företaget
Kursansvarig
Frank Lundberg
|