UTVECKLA DITT LEDARSKAP
- en processutbildning för ledaren
och gruppen av
ledare
Handledare
Frank Lundberg och Bo Nilsson
Allmänt
Vi har alla
erfarenhet av hur olika ledare och arbetsgrupper fungerar. Den effektiva
gruppen, som lyckas utan att arbeta ihjäl sig, som har roligt, som utvecklas och
lär och där det är stimulerande att gå in i en ledarroll. Vi kan rada upp fler
egenskaper som många menar är värda att sträva efter. Men hur når just vi dit?
Eller är vi någorlunda överens om att det är dit vi vill nå? Är vi redan där?
I och med de
förändringar som kontinuerligt sker i organisationerna och i omvärlden har nya
arbetsledare tillkommit och/eller gamla fått nya ansvarsområden med nya
uppgifter. Mot denna bakgrund finns många förväntningar på vilka uppgifter och
vilken roll som ”ledare”, ”ledningsgrupper”, ”chefsgrupper” ”samrådsgrupper”
m.fl. ska ha i organisationen i förhållande till den egna verksamheten. Det
finns därför behov att ständigt utveckla fungerande samarbetsformer och att få
möjlighet att diskutera policy- och ledningsfrågor.
Mål
Målet med
utbildningen/seminarierna är att skapa en plattform för ledarnas och
ledningsgruppens arbete. Utbildningen ska leda till konkreta praktiska resultat
samt till ett gemensamt lärande om ledningsgrupper och ledarskap. Insatsen skall
också ge förutsättningar för fortsatt lärande och utveckling i den deltagande
gruppen.
Uppläggning och innehåll:
Att vara ledare inom vår verksamhet
Vad förväntas av en ledare i vår verksamhet
Vår samlade kompetens och erfarenhet
Chef, ledare och/eller arbetskamrat
Att vara verksamhetsansvarig
Strategisk ledning
Vi och vår omvärld
Våra visioner och värderingar
Ledarskapets glädje och fallgropar
Ledningsgrupper – funktion, processer och arbetsformer
Kännetecken på effektiva ledningsgrupper
Arbetsformer
Det är
viktigt att utgå från ledarnas konkreta vardag för att en utbildningsinsats av
detta slag ska kännas angelägen och motiverande.
Parallellt med att vi bearbetar
kunskapsområdena kommer en eller två av deltagarna få till uppgift att till
varje tillfälle ta upp en konkret arbetssituation som han/hon vill diskutera.
Det kan handla om konkreta/tekniska frågor, men vår erfarenhet är att
ledare/chefer oftast tar upp situationer som de av en eller annan anledning ser
som svårhanterliga eller komplicerade.
Kriteriet för val av ämne/situation är
att det ska kännas angeläget för samtliga att diskutera det och att det bedöms
som möjligt för gruppen att ha synpunkter på handlingsvägar eller lösningar.
Vår uppgift
är att hålla i ramarna för gruppens arbete, bidra till fördjupning i samtalet,
stimulera lärandeprocessen samt tillföra kunskaper om ledar- och chefskapets
villkor.
Våra
erfarenheter av att arbeta på detta sätt är goda. Det beror framförallt på att
deltagarna själva väljer tema och inriktning och att det blir en naturlig
koppling mellan mer allmänna aspekter på ledarskap, det personliga ledarskapet
och den konkreta vardagen.
Omfattning
Bestäms i
samråd med beställaren
Kursansvarig
Frank
Lundberg
|