ATT BEMÖTA
BESVÄRLIGA KUNDER
Handledare
Frank Lundberg och Bo Nilsson
Kursen vänder sig till
Alla som har kundkontakter, såväl vid personliga möten som telefonkontakter och
e-mail.
Allmänt
”Svåra samtal och samtalssituationer ” handlar om
att använda sig själv som verktyg i mötet med andra människor. Därför kommer en
del i utbildningen att handla om självkännedom.
Ett professionellt förhållningssätt är att jag är
varse vilka egna tankar och känslor som kan uppträda i mötet med olika personer
och med vilka personliga föreställningar och föresatser jag går in i samtalet.
Ska mötet bli ett möte måste jag vara klar över
mina egna ambitioner, min dagsform och dessutom ha ett genuint intresse och
nyfikenhet av hur personen jag samtalar med tolkar sin verklighet och sin
upplevda situation.
Mål
Att stärka
deltagarna i att hantera svåra situationer och
samtal med kunder, arbetskamrater och andra intressenter som man möter i sitt
dagliga arbete.
Innehåll
Att skapa förutsättningar för ett möte med en annan människa.
Att skapa en situation som medverkar till dialog och ett bra
samtalsklimat
Att vara medveten och överens om ramarna för samtalet
Att möta människor i obalans
Olika reaktionsmönster hos olika individer
Värderingar, attityder och känslor som styr
samtalet
Exempel på
problematiska situationer och ”besvärliga människor”
Att bli
känslomässigt provocerad
Press, stress och prestation
Lära känna egna reaktionsmönster och konfliktbeteenden
Konflikters upptrappning och nedtrappning
Om kommunikation
Nyckeln till samarbete i mötet mellan människor
Olika kommunikationsmodeller presenteras
Temperaturmätning – hur är dagsformen?
Vad ger och vad tar kraft i arbetet?
Kan arbetet bli en utmaning?
Det kollegiala stödet
Vill jag och kan jag få stöd?
Från vem, vilka? Kollegor, ledning, organisationen?
Omfattning
2 dagar
Kursen kan med fördel
genomföras internt i företaget
Kursansvarig
Frank Lundberg
|
|
|
LUKAB , Esbjörn Schillersgatan 23, 431 63 MÖLNDAL,
telefon: 031-87 69 51, mobil: 0707-43 43 74, e-mail: frank.lundberg@lukab.se |
|
|